Proven hålls vid två tillfällen per år (en våromgång och en höstomgång)

Examen måste avläggas inom tre på varandra följande tillfällen
Examen påbörjas då man anmäler sig till första skrivtillfället
Examen kan kompletteras efter det att man blivit godkänd
Studentexamen är slutexamen för gymnasiet. Det räcker inte med att avlägga enskilda prov i examen för att bli student utan man måste ha varit anmäld till och ha deltagit i hela examen för att bli dimitterad till student. De obligatoriska ämnenas antal är fyra (4).

OBS!
Det går inte att ändra (byta) obligatoriska och frivilliga ämnen medan examen pågår
I examen kan inte finnas prov på olika nivåer i samma ämne
Examinanden kan fritt välja nivå i de olika proven oberoende av vilken lärokurs eleven avlagt i skolan. Ett av de obligatoriska proven måste dock avläggas på A-nivå
Examinand kan vid en provomgång endast delta i ett främmande språk på A-nivå
Underkänt prov får förnyas tre gånger. Om obligatoriskt prov blivit underkänt kan man byta nivå i det, förutsatt att man har ett annat obligatoriskt prov på A-nivå. Om underkänt prov inte avlagts med godkänt vitsord inom utsatt tid, måste alla studentexamensprov tas om.

Varje godkänt prov har man rätt att göra om så många gånger man vill. Ifall du gör om något prov innan du får studentexamensbetyget, blir det bästa vitsordet för provet i fråga inskrivet på betyget.
Om du misstänker att det skett ett fel vid bedömningen kan du begära omprövning. Ansökan ska skickas inom 14 dagar. Begäran om omprövning görs av examinanden via studieinfo.fi.

Vid spridd examen är det skäl att lägga märke till följande:

Examen kan tidsmässigt spridas på tre på varandra följande examensomgångar. Dock kan elev som efter att ha deltagit i ett examenstillfälle flyttat utrikes för att studera (eller jämförbart) fortsätta med spridd examen under två på varandra följande tillfällen, efter att eleven återvänt till hemlandet. Villkor är dock att eleven inte varit frånvarande längre än över två examenstillfällen.
En gymnasieelev har rätt att delta i examensprov då han avlagt de obligatoriska lärokurserna i ämnet. Kurserna bör vara avlagda före de proven inleds. Av deltagare i realprovet förutsätts att de har avlagt de obligatoriska kurserna i minst två av de ämnen som ingår i realprovet. Av deltagare i kort lärokurs i främmande språk (TY; FR) förutsetts att de har avlagt minst tre (3) lärokurser i språket. Genom rektors beslut kan även gymnasieelev som skaffat sig tillräckliga kunskaper på annat sätt (ex. utlandsvistelse) delta i examensförhör. Obs! Förhören konstrueras på basen av innehållet i de gemensamma och fördjupade lärokurser som finns i timplanen.

På begäran erhåller examinand utdrag ur studentexamensregistret. Där framgår vilka prov eleven ditintills avlagt och hur proven bedömts.

Då man skall avlägga studentexamen är det klokt att beakta skolframgång och framtidsplaner då man besluter vilka prov man skall avlägga. Samma gäller för val av nivå. Då examinand besluter att gå inför spridd examen måste eleven lämna in en individuell plan över hur den spridda examen skall avläggas.

Skolan följer med alla elevers examensplaner och handleder eleverna vid behov. Detta görs för att undvika att någon av okunskap eller av obetänksamhet begränsar sina möjligheter till fortsatt utbildning.
Efter att ha erhållit examen kan examinand komplettera examen med ämne som eleven inte avlagt tidigare. Elev som blivit underkänd i obligatoriskt prov kan således inte komplettera sin examen med nya ämnen före han erhållit studentexamensbetyg. Examen kan också kompletteras i ett ämne som man avlagt tidigare genom att avlägga ett nytt prov på annan nivå.